Blog Archive

Followers

Powered by Blogger.
Thursday, June 25, 2015
Assalamualaikum readers
Alhamdulillah, dah hari ke 8 puasa..
Syukurlah dengan segala nikmat-nikmat Allah bagi.
Bukan sikit, banyak bebenar dah rasanya.
Puasa kali ni sama je azam dengan tahun-tahun lepas.
Bersederhana, meaning ingatkan diri jangan membazir.
Kalau masak pun masak cukup-cukup sekali makan.
Kalau beli pun beli cukup-cukup untuk makan masa tu je.

So far, pergi jugak bazar tapi bukan hari-hari.
Ada hari rajin, masak je lauk dengan kuih sekali.
Hari malas masak lauk, beli kuih.
Hari penat, beli je makanan dan kuih.
Tapi bezanya, hari penat tu beli makanan simple saja.
Macam rojak mee 2bungkus,kuih dua ringgit.
Takpun laksa 2bungkus, kuih dua ringgit. Jimat juga kan??
Kali ni takpernah pun terfikir nak makan lauk penuh meja.
Iftar pun makan ala kadar, kenyang jugak sebenarnya.
Then siap-siap mandi dan terawih etc. Simple life!

Kalau masak berbuka pun sama..
Masak satu lauk, potong tembikai
Air setakat hari ni tak pernah beli lagi.
Hubby pun setuju kata, berbuka takyah makan beriya-iya.
Sepanjang malam boleh makan minum kalau lapar
Walau hakikatnya takde lah drama lapar balik lepas berbuka.

Cumanya kalau bersahur, gigih sikitlah bangun.
Masak satu lauk jugak. Entah, macam prefer makan lauk baru masak.
Sebab dari kecik, Ma ajar macam tu kot. Ma bangun masak lauk baru!
So praktik benda sama. Sahur wajib makan nasi. Berbuka takpe takde nasi.
Lauk sahur takdelah complicated as rendang ke berkuah-kuah ke apa.
More to lauk kering.. Like Jenahak goreng+kuah percik (reheat frozen stock)
Ikan bawal kicap, siakap masam manis. More to simple dish lah..
Tapi setakat ni sahur selalu makan ikan, baru skali lauk sotong.
Ayam takde dalam menu lagi kecuali berbuka hari tu buat ayam percik..
Tu je la celoteh kali ni.. Just nak tambah bicara Ramadhan..
Buat tatapan di masa depan..Till then, salam Ramadhan..

0 comments:

NN

My Blog List

Kawan-Kawan Saya

special date

January
Aniq Anaqi 0901
Along 1401
February
Atikah 0202
Abg Long 0502
Faqira Dahiya 0802
Alang 1302
March
Rayyan Rizqi 1103
Husband 1603
Nasrul 2003
Suriana 2103
Fendy 2703
Babygone 2703
Chick 3103
April
Imtiaz 0404
Didi 1404
Left SGMM 240415
May
Fakhrihadi 0105
Joined TSC 020516
Faris 0305
Irsalina 0505
Sofea Azzahra 0505
Fasihah Husna 0605
June
Ngah 0406
Abg Ngah 0906
Mustaqim 2106
Joined SGMM 13062011
July
MIL 0207
Azim 1407
Me 1707
Faqhihah Dafinah 2107
Rubee Asyrani 3007
August
Rubee Nhana 0608
K.Naim 1808
Kassim 2308
Ayien Diey 2608
Hanun 3008
September
Mommy 0609
Fakhrul 1109
Amirah Asri 1709
Daniel 2709
October
wedding day 2710
He left SGMM 30102015
November
He join TSC 02112015
December
Amira Nasir 0312
Uqail 141215
MiraKassim 121215






Reminiscence

  • Tok Aman Bali Beach Resort
  • Century Pine Cameron Highland
  • Gold Coast Morib
  • Hotel Asia
  • Hydro Hotel Penang
  • I-City Boutique Hotel
  • Impiana Resort Cherating
  • Ipoh Boutique Hotel
  • Ipoh Tower Regency Hotel
  • Ixora Hotel, Butterworth
  • M Suite Hotel JB
  • Rainbow Paradise Tanjung Bungah
  • Redgalodge Ipoh
  • Silka Maytower, KL
  • Silka cheras, KL
  • Sunway Hotel, Seberang Jaya
  • Tanjong Demong Beach Resort